Behandling av ytliga blodkärl

Du behöver inte längre bekymra dig över ytliga blodkärl på benen. Genom sklerosering kan vi behandla dina ytliga blodkärl på benen. Har du ytliga blodkärl i ansiktet rekommenderar vi IPL

Vad
behandlas

ANTAL
BEHANDLINGAR

Favicon.png

Ytliga kärl och kärlnät framförallt på benen.

Favicon.png

Behandlingen behöver oftas upprepas 2-3 ggr men det kan också räcka med en.

tid

Risker

Round Clock

Hexagon med en Cross

Riskerna är begränsade. Behandlingen utförs alltid av en läkare eller sjuksköterska.

Frågor & Svar

Varför får man ådernät?

Det finns olika skäl till varför ådernät uppstår, runt 50 procent av den vuxna befolkningen har eller kommer att få ådernät. Genetiken dvs arv är den vanligaste orsaken men även miljö och andra faktorer kan påverka så som ; övervikt, ålder, solskador, hudsjukdomar och livsstilssjukdomar.

Vad är det som händer när man får ådernät och synliga kärl?

Kärlbristningar är den bakomliggande orsaken. Ådernät uppstår från första början på grund av  brister i venerna. De vanligaste området är i knävecken eller i ansiktet, på kind och näsa. Om du har brister i ansiktet rekommedrar vi IPL behandling men den behandlingen kan man inte göra på de större bristningarna som oftast finns på ben och knäveck. Då riskerar de att bli värre.

Bristerna i venerna gör att blodet inte kan pumpas upp helt och hållet utan små mängder blir kvar i de underliggande venerna. Dessa mindre ansamlingar av blod som ser blå- eller lila ut genom huden, det som kallas för ådernät.

Är ådernät farligt?

Ådernät är till skillnad mot åderbråck inte farliga och de orsakar inga smärtor eller fysiska obehag hos den person som har dem. Ådernät behandlas främst av kosmetiska skäl då många personer anser att de är oattraktiva och de inte vill klä sig i plagg som visar benen eftersom de skäms över de ådernät som är synliga på benen.

Om du har åderbråck hänvisar vi främst till öppetvården. Åderbråck uppstår när blodet samlas i pooler i benen. När funktionen hos venklaffarna är så bristfällig att blodet inte kan pumpas till hjärtat utan läckage vid venklaffarna uppstår åderbrock.

Åderbråck kan också leda till ådernät,  eftersom det blir tryck på venen vid åderbrock kan det  leda till ådernät. Det är vanligt att en person som har mycket ådernät på benen också har åderbråck.

Hur går behandlingen till?

Vi belyser ådernätet med en speciallampa för att förstå var hur ådernätet är länkat. Därefter sker injektion med en tunn nål som sticks in i kärlet. Läkemedlet sprutas långsamt in och påverkar kärlväggarna. Injektionen är inte smärtsam men det kan svida något.

Hur många behandlingar krävs vid sklerosering

Det kan räcka med en behandling men du bör räkna med att behandlingen behöver upprepas 2-3 gånger.

FÖRE BEHANDLING

Du behöver göra en konsultation, den är kostnadsfri.  Under konsultationen ser vi över dina besvär och hälsostatus.

Diabetes kan komplicera och om du tidigare har drabbats av ventrombos eller andra störningar i blodbilden då detta kan ha betydelse. Det är en fördel om du inte är solbränd/solbrun då kärlen blir lätt kamouflerade av detta.

EFTER BEHANDLING

Du rekommenderas att vila från träning i två till tre dagar efter behandling. Du bör inte exponera den behandlade ytan för sol två veckor efter då det kan orsaka missfärgning av huden. Bra att veta är att de större kärlen som behandlats kan ömma efteråt. Det är bra om du använder tryckförband det första dygnet efter behandling och därefter stödstrumpor under en veckas tid. Betänk att ådernäten ofta blir mer framträdande direkt efter behandlingen och kan variera i olika färger, (röd, grön,blå) för att sen skifta till brunt för att slutligen blekas bort inom 6-8 veckor.

Vi kan inte  garantera att alla kärl försvinner. Dessutom kan nya ådernät uppkomma om du har ärftlighet för det. En del behöver upprepa injektionerna  med ett par års mellanrum. Det sagt vill vi poängtera att hållbarheten av behandlingen ofta är lång. Sklerosering bör underhållas efter behov hos varje individ.